Inspiratie en tips

 Ik wil me inschrijven voor de nieuwsbrief 
foto Stilstaan om vooruit te gaan

Corona, we kunnen het woord niet meer horen. We dromen van elkaar vastpakken, van gewone overlegmomenten zonder alcoholgel en sociale afstand en van onbezorgd op reis gaan. Maar we moeten wennen aan het nieuwe normaal.

Het nieuwe normaal. Wat is dat voor jouw organisatie? En hoe maken we de overstap naar dat nieuwe normaal? Het wordt geen ‘Beam me up Scotty’, waarbij we Startrek-gewijs in het nieuwe normaal landen en direct tot de actie overgaan.

We zullen het nieuwe normaal zelf mee vorm moeten geven. Zoals dat ook in het dagelijkse leven gaat. Er komen afspraken, we testen ze uit, we geven feedback (op tv, in columns, via belangengroepen, experts of betogingen) en de afspraken worden bijgestuurd.

Hierbij 4 tips om dat in je organisatie aan te pakken.

verder lezen

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen de voorbije periode en wil je daar graag over bevragen.

In ruil voor 15 minuten waarin ik jouw recente ervaringen bevraag, ben ik heel graag een half uur je zoomsparringpartner over een voor jou concrete vraag.


foto Koers houden in woelig water

Lockdown, help wat nu? Mijn klanten hebben plots andere prioriteiten, workshops kunnen niet meer doorgaan. In een eerste reactie doe je wat nodig is om je klanten te helpen. Dan komen de vragen: Hoe ga ik overleven? Waar ga ik mijn brood mee verdienen? Moet ik mijn aanbod drastisch omgooien? Waar kan ik op besparen? Paniekvoetbal: “ ik moet nu actie ondernemen, nu iets doen!”

Ik heb een eenmanszaak en ervaar al dreiging, voor sociale organisaties is de impact veel groter. Er zijn werknemers wiens toekomstig inkomen afhankelijk is van de beslissingen. Het welzijn van de doelgroep komt nog meer onder druk. Een ideaal wordt nog moelijker realiseerbaar.

Op een bepaald moment zag ik mezelf in paniekmodus. Ja, er is veel om ongerust over te zijn. Ik ben er even bij gaan zitten. Niet om vakantie te nemen, wel om mezelf terug de basisvragen te stellen: Waarom doe ik deze job? Wat wil ik bijdragen aan mijn doelgroep? En wat wil dat dan zeggen vandaag?
Wat kan ik betekenen? Dat is niet veranderd. Ik ben goed in het helpen nadenken over waar je naartoe wil en hoe je daar kan geraken. Dat is nog steeds nuttig, de context is anders, de vragen van de klant zijn misschien iets anders, maar ik help nog steeds om daar samen over na te denken. Ik heb met een aantal klanten gesproken en vandaaruit mijn aanpak bijgesteld. Dit is niet de eerste, noch de laatste ingrijpende verandering die op ons af komt.
Ik heb ondertussen een checklist ‘koers houden in woelig water’ die daarbij kan helpen en die ik graag wil delen.

Coronamaatregelen, besparingen? Wordt je organisatie ook overspoeld door externe triggers die je werking of zelfs voortbestaan bedreigen? Raak je soms ook in paniek? Wellicht wel. Het is immers een heel normale reactie. Er dreigt gevaar, en we gaan in overlevingsmodus. Nu zijn we enkele weken verder. De eerste crisismaatregelen zijn overal genomen. Maar we horen het van alle kanten: we blijven nog een hele tijd in woelig water. Nu is het de uitdaging om in dat woelig water koers te houden. Het komt erop aan om snel maar doordacht te anticiperen en te reageren; geen inertie, maar ook geen paniekvoetbal.

Hierbij een aantal checks die kunnen helpen om niet alleen te blijven drijven, maar ook de goede kant uit te varen.

verder lezen

Laat je medewerkers niet alleen: tips voor digitale teammomenten

Ik zit in een leergroep en heb net een online Q&A achter de rug. Online, omdat we het altijd online doen. En toch was het anders. Het was fijn om even stil te staan bij wat die nieuwe situatie met ons doet. Iedereen reageert immers anders. De zorg voor kwetsbare geliefden maalt door ons hoofd. Of we vinden het lastig om alle dagen alleen te werken en niet even snel een collega iets te kunnen vragen, of een grapje maken. Of we zijn er nog niet uit hoe we kunnen werken met hyperactieve bengels op de achtergrond. Het deed deugd om uit te wisselen over hoe je in een wijzigende context toch nog steeds je werk kan doen. Ik zal daar niet alleen in zijn, denk ik dan.
Voor veel medewerkers is 100% thuiswerk nieuw, ze zijn gehecht aan het samenwerken in een team, op 1 plek, ze missen de collega’s.
Nu we allemaal zoveel mogelijk thuiswerken is het des te belangrijker om met elkaar in contact te blijven.

verder lezen

Ben jij ook een brandweermanager?

Mijn agenda zit propvol, mijn mails moet ik 's avonds thuis doen. Ik ben brandweermanager.
"Ah, dan moet je eens tijd nemen om te bekijken wat echt belangrijk is. Wat zijn de zaken die je organisatie nodig heeft? Waardoor je die brandjes kan voorkomen? Wat kan je schrappen, wat kan je delegeren. Welke dingen moet je echt zelf doen?"
"Ja maar, daar heb ik tijd voor nodig en tijd heb ik juist niet."
Herkenbaar?

verder lezen

 Ik wil me inschrijven voor de nieuwsbrief 

Als je me contacteert, dan kunnen we in een verkennend gesprek bekijken of mijn aanpak bij jou en/of je organisatie past.

privacyverklaring en disclaimer



 

Organisaties en teams begeleiden om het beste uit zichzelf te halen.