Inspiratie en tips

 Ik wil me inschrijven voor de nieuwsbrief 
foto Goed en graag vergaderen? Het kan.

Vergaderitis! Help! Slecht vergaderen wordt gemakkelijk een excuus om niet meer te vergaderen, of doet vergaderingen nog langer duren. Herkenbaar? Droom je ook van aangename vergaderingen waar je samen goed werk levert en tevreden naar buiten gaat?

Herken je aantal van deze symptomen?

  • Een heel namiddag overleg maar geen besluiten.
  • Mensen die op de laptop beginnen tokkelen omdat het punt niet hun ding is. Anderen die zich daaraan ergeren, maar elkaar er niet op aanspreken.
  • Op punten terugkomen nog voor de vergadering voorbij is, of ze de volgende keer weer oprakelen.
  • Enkele luide stemmen en veel zwijgers die pas in de wandelgangen hun idee delen.
  • Afspraken die de mist in gaan, deadlines die niet gehaald worden.
  • Vergaderingen die steevast uitlopen.
  • Mensen die niet komen opdragen.
  • Bitsige gesprekken of juist heel lauwe gesprekken.
  • ...
Dan er is er nog werk aan de winkel.

Je kan het daar met je team over hebben en beter nog, er samen iets aan doen.
Er zijn een aantal thema's die je onder de loep kan nemen, te beginnen met:

  1. Is de opdracht van het team en het doel van de vergadering duidelijk, zijn er gedeelde uitgangspunten?
  2. Is er een werkende vergaderaanpak? arrow left
  3. Is er effectieve en heldere communicatie? arrow left
  4. Neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid op?

Je vindt in verschillende blogs inspiratie voor elk van die punten. Wil jij ook met je team aan de slag en kan je ondersteuning gebruiken, mail me dan voor een online verkennend gesprek.

foto Waarom ik zo blij wordt van een teamcheck-in

Vorige week kreeg ik een vraag om een check-in bij een team te begeleiden. Alle veranderingen en turbulentie hebben een verschillende impact op medewerkers. Steeds weer onzekerheid of activiteiten mogen doorgaan, collega’s vervangen die in quarantaine zitten, … Het team en de coördinator willen blijven inzetten op verbinding en het zichzelf gunnen om daar een halve dag samen over in gesprek te gaan. Als externe facilitator kan ik ervoor zorgen dat iedereen in een veilige omgeving mee in de uitwisseling mag duiken, ook de leidinggevende. Het maakt me blij dat zij hier tijd voor willen maken.
Er is immers zo veel te doen, waardoor de aandacht voor elkaar soms sneuvelt onder de werkdruk. Nochtans wordt het er niet makkelijker op. We weten nu hoe we online kunnen overleggen, vorming geven, we hebben coping strategieën om thuiswerk te combineren met zorg voor kinderen in quarantaine of zieke familie, … Toch blijft het voor velen heel stresserend blijft om telkens opnieuw aan te passen. Bovendien lopen we het risico elkaar uit het oog te verliezen in onze nieuwe online of hybride efficiëntie

Een korte check-in bij de start van een vergadering, af en toe een virtuele koffiebreak een wandeling, het helpt allemaal om elkaar niet uit het oog te verliezen. Toch is het niet altijd genoeg. Echt de tijd mogen nemen om je verhaal te doen en tijd maken om naar dat van anderen te luisteren, zonder dat er direct een ‘oplossing’ moet liggen, is echt verbindend en deugddoend. Je voelt je gehoord en gezien, je herkent zaken bij de andere of juist niet. Je neemt die ervaring mee in het jachtige van elke dag en kan daardoor ook makkelijker rekening houden met elkaar.

In een volgende stap kan je als team te onderzoeken wat er nog nodig is om samen gezond aan het werk te blijven en concrete actie te ondernemen. Waar botsen jullie op? Hoe kun je elkaar ondersteunen? Welke afspraken zijn aan herziening toe? … Zo zorg je ervoor dat het niet bij een eenmalig moment blijft en je als team nog beter afgestemd aan de slag kan, ook als het turbulent is.

Iets voor jouw team? Contacteer me voor een vrijblijvend verkennend gesprek.

foto Ondersteunen zonder loze praatjes

Aanslepende onzekerheid en telkens opnieuw moeten aanpassen aan veranderingen weegt voor velen zwaar door. Hoe kunnen we onze collega's, familie en vrienden daarin ondersteunen zonder in loze praatjes te vervallen? In situaties waar we weinig invloed op hebben, kunnen we immers niets beloven,de enige zekerheid is onzekerheid.

Gelukkig zijn er kleine dingen die we wel kunnen doen...

verder lezen

Ben jij ook een brandweermanager?

Mijn agenda zit propvol, mijn mails moet ik 's avonds thuis doen. Ik ben brandweermanager.
"Ah, dan moet je eens tijd nemen om te bekijken wat echt belangrijk is. Wat zijn de zaken die je organisatie nodig heeft? Waardoor je die brandjes kan voorkomen? Wat kan je schrappen, wat kan je delegeren. Welke dingen moet je echt zelf doen?"
"Ja maar, daar heb ik tijd voor nodig en tijd heb ik juist niet."
Herkenbaar?

verder lezen

foto Stilstaan om vooruit te gaan

Deze blog kwam er naar aanleiding van het opstarten post-Corona, in het 'nieuwe normaal' Hoewel veel organisaties nog kampen met de naweeën is dat thema minder actueel. Er zijn echter veel andere moeilijke periodes waar een organisatie of team door kan gaan: langdurige afwezigheid van medewerkers waardoor anderen moeten bijspringen, plotse vermindering van budgetten, medewerkers die nieuwe horizonten verkennen, … En ook dan is het nuttig om na het ‘overleven van de turbulentie’ even stil te staan en een bewuste overstap te maken naar een nieuwe genormaliseerde werking. Terug naar het oude is immers zelden een optie en zou ook een aantal waardevolle inzichten of nieuwe praktijken ontkennen.

We zullen het nieuwe normaal zelf mee vorm moeten geven.

Hierbij 4 tips omdat in je organisatie aan te pakken.

verder lezen

foto Koers houden in woelig water
Komt jou organisatie ook regelmatig in woelig water terecht?. Er was Corona en de naweeën ervan op de dagelijkse werking, er zijn besparingen, de krapte op de arbeidsmarkt waardoor er openstaande vacatures zijn en medewerkers onder druk komen, de overheid die met nieuwe prioriteiten afkomt, … Raak je soms ook in paniek? Wellicht wel. Het is immers een heel normale reactie. Er dreigt gevaar, en we gaan in overlevingsmodus. Het is een uitdaging om in dat woelig water koers te houden. Het komt erop aan om snel maar doordacht te anticiperen en te reageren; geen inertie, maar ook geen paniekvoetbal.

Soms raak ik zelf ook paniekmodus bij alle ingrijpende veranderingen die op ons afkomen. Ik heb ondertussen een checklist ‘koers houden in woelig water’ die daarbij kan helpen en die ik graag wil delen.

Hierbij 5 checks die kunnen helpen om niet alleen te blijven drijven, maar ook de goede kant uit te varen.

verder lezen

Laat je medewerkers niet alleen: tips voor digitale teammomenten

Ik zit in een leergroep en heb net een online Q&A achter de rug. Online, omdat we het altijd online doen. En toch was het anders. Het was fijn om even stil te staan bij wat die nieuwe situatie met ons doet. Iedereen reageert immers anders. De zorg voor kwetsbare geliefden maalt door ons hoofd. Of we vinden het lastig om alle dagen alleen te werken en niet even snel een collega iets te kunnen vragen, of een grapje maken. Of we zijn er nog niet uit hoe we kunnen werken met hyperactieve bengels op de achtergrond. Het deed deugd om uit te wisselen over hoe je in een wijzigende context toch nog steeds je werk kan doen. Ik zal daar niet alleen in zijn, denk ik dan.
Voor veel medewerkers is 100% thuiswerk nieuw, ze zijn gehecht aan het samenwerken in een team, op 1 plek, ze missen de collega’s.
Nu we allemaal zoveel mogelijk thuiswerken is het des te belangrijker om met elkaar in contact te blijven.

verder lezen


 Ik wil me inschrijven voor de nieuwsbrief 

privacyverklaring en disclaimer



logo van Veerle-Geets met in een V vliegende vogels

 home    aanpak    klanten    inspiratie    Veerle    contact 

leidinggevenden en teams begeleiden om samen goed werk te leveren

 leiderschap versterken    samen werken & leren    organisatie-trajecten    sterker in verandering    individuele coaching